(*) Rahmetli Müslüm Gürses’in klasik repertuarından.
ÖNSÖZ: Bu yazı farklı bir füzyon denemesi, aynı zamanda bir istek yazısıdır. Konusunun bir bileniyle (@elifiElifine) birlikte yazıldı. Severseniz başkalarıyla bu tarza devam ederiz.
Önce size net aksiyomlar (ilksavlar) sunuyorum. Her birini dosyaya girmiş deliller gibi okuyun. Mantık silsilesiyle dizdim.
1- Üniversitelerdeki kariyer merkezlerinin amacı, yeni mezunları iş hayatına hazırlamak ve iş bulmalarını kolaylaştırmaktır.
2- Son 10 yıldır kariyer merkezlerinin yöntemlerinde pek bir değişiklik olmadı: Kurumlarla somut işbirlikleri, eğitim sırasındaki stajlar, öğrencileri bilişsel olarak hazırlama. O kadar.
3- Üniversitelerin arasında, eğitim kalitesi ve sunduğu imkanlar bakımından farklılıklar var. Ama aynı ligde olanlarınki tamamen birbirine benziyor. Yani artık iyi bir üniversitede, iyi bir bölümden mezun olmak ve öğrenciyken -Erasmus, sosyal kulüpler, çok özel hocalar gibi- olanaklardan yararlanmış olmak yeni mezunu farklı kılmaya yetmiyor.
4- O zaman yeni mezunun kendini fark ettirmesi için iki şey kalıyor: CV/mülakat tekniklerindeki başarısı ve yeteneklerini keşfedip öne çıkarması.
Yani kariyer merkezleri ve yeni mezunlar daha ‘ne yapsın?’
Cevap veriyorum.
- Kendini keşfetme yanlış bir yol değil. Daha, daha derine..
- Şimdi uzun staj modası var (ücretli ve bir-iki yıl süreli). Bu bir çeşit kurumların ön işe alması gibi. Okurken hedef o olmalı.
- Şu İngilizce meselesini halletmeliyiz artık. Okumak-yazmak yetmez, gayet akıcı konuşmak lazım. O bir üstün nitelik falan değil, fabrika ayarı olmalı.
- Bir yabancı dil yetmez. İngilizceye ek birkaç dil lazım. Hem de alışık olmadığımız diller: Mandarin Çincesi, Arapça veya Rusça.
- Tek anadal yetmez, ‘double major’ olsa iyi olur. Hem de birbirlerini tamamlayan farklı konularda: Hukuk-Finans, Hukuk-Psikoloji, İşletme-İstatistik, Endüstri mühendisliği-Psikoloji, Ekonomi-sosyoloji gibi.
- İK’cılar -genellikle- mezuniyet derecesinden ve yüksek lisansdan pek anlamaz ama bir sürü iş hayatı için yararlı sertifika var, onlar çok ilgilerini çeker. Risk yönetimi, SPK, kurumsal yönetim, dijital pazarlama, yazılım dilleri..
- Yanar döner bölümler var (hayatta bölüm adı vermem). Maalesef onlara hiçbir durumda fazla şans vermiyorum.
Kalanı kocaman bir şans meselesi.
Yolunuz açık olsun.