Şirket serçelerinin grup terapi süreci.
Her şeyi çözeceğine inanarak başlanan ama sonuç verdiği görülmemiş yöntem.
Az buçuk durumu özetleyen güya analiz.
Bunları ben demiyorum. Ekşi’den:)
Swot analizi yaklaşık 60 yaşında (4 Harvard’lı profesörün pek de müthiş olmayan buluşu).
Yıl sonları swot mevsimidir. Twitter dostum Ata Özdemirci de yazmam için ittirdi beni. Hadi kurcalayalım.
Hâlâ sürdürmek için gerekçeler olabilir:
- Hiçbir analitik veri, insan yorumunun yerini tutamaz.
- Sayısal olmayan tam swot’luk veriler olabilir; kültürler, motivasyon..
- Swot analizi terapötik (!) amaçlarla da yapılabilir; İnsanlar içindekini ortaya döksün diye.
- Swot amaç değil, ondan sonra yapılacak strateji belirleme için bir araçtır.
Buna karşılık artık işlevini kaybettiği de söylenebilir:
- Grup psikolojisi der ki, yoğun bilişsel faaliyet gerektiren konularda bireyler, küçük gruplardan daha verimlidir.
- Grup etkileşimi diye bir şey var; Grup, kolayca uçlara kayabilir, ya da ortalamada uzlaşma eğilimi gösterebilir. Her ikisi de swot’u amacından uzaklaştırır.
- Gizli gündemler swot’a izin vermez; katılanlar sonucu çok etkiler.
- Swot’la bulunanlardan çok daha fazla bulgu her an zaten elimizin altında, bu ritüele ne gerek var?
Peki çözüm?
(Resim)
Çözüm olarak ortaya, swot’u tows adı altında stratejilerle bütünleştirmek atılmış: so stratejisi, wo stratejisi, st stratejisi, wt stratejisi.
Benim görüşüm biraz daha karmaşık: Kurum içi davranış analizi ve ciddi bir rakip/pazar araştırması yapmadan kendi kendine swot romantik kalır.
Yani swot’u bilinçli tüketiniz!