Birçok amaçla kullanılır: Proje kredisi almak için ikna belgesi olmaktan, sadece içeride fikirlere çeki düzen vermeye kadar.
Hepsinin çıktığı kapı aynı: Bir tür fizibilite olmak. Gerçekleştirilebilirliğinin ispatı.
Fikir arayışı esnasında keyifli bir kaos yaşanır. Şimdi söyleyeceklerim ise, bu keyfe limon sıkmak içindir.
O şahane fikrinizin arkasına şunları ekleyebiliyor musunuz?
• Hayal ettiğiniz ürün/hizmet tam olarak nerede farklı?
• Kime, bugüne kadar sahip olmadığı faydayı sağlayacak?
• Bu ürünü üretmenin tahmini maliyeti ne olabilir?
• Finansmanı nereden karşılanacak?
Daha sormamak için tutuyorum kendimi. Bu arada.. tabi ki her şey tahmini. Ama hiç olmazsa azıcık dayanağı olmak kaydıyla.
Genellikle kabul görmüş bir iş planı formatı vardır. Her muhteşem fikir için, bunun, ödev gibi baştan yazılması gerekir.
1- Yönetici özeti (en son yazılacak ve yarım sayfayı geçmeyecek)
2- Amaç tanımı. O âna kadarki tartışmaların özeti. 5N1K gibi bir şey
3- Erken bir pazarlama/satış planı (hangi hedef müşteri profiline, niye gerekli?)
4- Organizasyon ve takvimlendirme (kurum içindeki süreç: sorumlusu kim, nasıl ve ne kadar zamanda üretilecek?)
5- Maliyet (bu amaçla harcanacak işgücü ve diğer giderler)
Sonsöz: İş planı, bir düşünme refleksi olmalı. Amaç; doğru hevesle, yanlış hevesi erken ayırt etmek.